CO ZROBIĆ, BY NIE DAĆ SIĘ OSZUKAĆ NA SERWISACH OGŁOSZENIOWYCH – PERSPEKTYWA KUPUJĄCEGO.
W czasie, gdy większość transakcji dokonywana jest za pośrednictwem Internetu ważne jest, by podchodzić do zakupów świadomie oraz podejmować racjonalne decyzje. Pomimo faktu, że większość portali posiada politykę ochrony kupujących, gdzie za drobną opłatą odpowiedni moderatorzy nadzorują tok dokonywania transakcji, nie możemy polegać jedynie na nich, gdy nasz przedmiot okaże się nie spełniać oczekiwań. Dlatego chcemy przedstawić parę rozwiązań, po które można sięgnąć.
I. Zakupiony przedmiot posiada wady
W przypadku, gdy bluzka opisana jako stan bardzo dobry okazuje się mieć dziury, być poprzecierana i o wartości zdecydowanie niższej niż ta, za którą zapłaciliśmy, zgodnie z Ustawą o Ochronie Konkurencji i Konsumenta oraz Kodeksem Cywilnym, konsument ma prawo do żądania obniżenia ceny lub – w przypadku istotnej niezgodności z umową – odstąpienia od niej. Odstąpienie od umowy jest jednak możliwością skrajną, gdyż w większości przypadków dużo korzystniejsze okaże się napisanie do sprzedawcy z propozycją obniżenia ceny. Na portalu takim jak Vinted przysługuje również możliwość zgłoszenia wad produktu na odpowiednią infolinię. Kluczowe jest jednak odpowiednie sfotografowanie przedmiotu – będzie to podstawą do zgłoszenia naszego roszczenia.
Jeśli zakupiliśmy przedmiot z pierwszej ręki, nie zaś na portalu takim jak Vinted lub OLX, możemy zgłosić gwarancje lub rękojmię. Gwarancja przysługuje jednak jedynie wtedy, gdy jest zapewniona w umowie. W rękojmi podmiotem odpowiedzialnym za usunięcie szkody w postaci niezgodności towaru z umową jest sprzedawca (np. handlarz na Allegro), a w gwarancji gwarant (najczęściej producent). Okres obowiązywania rękojmi wynosi 2 lata, w przypadku gwarancji zależy od woli gwaranta. Nie możemy jednak realizować tych roszczeń jednocześnie. To znaczy, gdy ubiegamy się o zwrot pieniędzy lub naprawę towaru z tytułu gwarancji, nie możemy wystosować analogicznego roszczenia do sprzedawcy z rękojmi.
Możemy jednak korzystać z gwarancji, gdy minie termin posługiwania się rękojmią – dwa lata od zawarcia umowy sprzedaży. Oczywiście, jeśli gwarancja będzie obejmować ten okres.
II. Przedmiot różni się od zamawianego
Sytuacja jest bardzo podobna w przypadku, gdy otrzymamy inny produkt niż ten zamawiany. By uzyskać zwrot pieniędzy, kluczowe jest udokumentowanie zakupu oraz jego zwrot w stanie niepogorszonym. Platformy pośredniczące powinny w takim momencie anulować transakcję oraz rozpocząć procedurę zwrotu. Kupujący może odesłać produkt sprzedającemu i oczekiwać na wysyłkę właściwego produktu.
Wobec tego, czy możemy żądać wymiany produktu na inny rozmiar na Vinted?
Niestety nie jest to zawsze możliwe. W wielu przypadkach możemy dokonać zwrotu, czyli wypowiedzieć umowę sprzedaży i uzyskać pieniądze z powrotem, a później ponownie zamówić produkt o odpowiednich wymiarach – nie jest to jednak popularny tok postępowania. Na platformach oferujących kontakt między sprzedającym a kupującym (dwoma osobami fizycznymi) zazwyczaj nie ma takiej możliwości. Użytkownicy zazwyczaj po prostu sprzedają to, czego sami już nie używają, więc nie mają możliwości wymiany rozmiaru ze względu na swoistą unikalność towaru. Z uwagi na małą kwotę transakcji, platformy takie bardzo często nie przyjmują zwrotów, gdyż zakupiony produkt jest zgodny z opisem podanym w ogłoszeniu, żadne fakty nie zostały przed nami zatajone, ukryte, zawarliśmy umowę całkowicie świadomie. Wobec tego, po stronie sprzedawcy nie aktualizują się żadne zobowiązania, by przyjąć naszą reklamację.
W czasie kupowania prezentów świątecznych i przeglądania ofert na stronach internetowych, miejmy się na baczności i korzystajmy z naszych praw!
Autor:
Monika Stanisławska